فردی که با سندسازی و تهیه نقشه‌های تفکیکی برای زمین‌های مشکل‌دار، آن‌ها را با پوشش موقوفه«رضوان» به افراد ناآگاه و ساده‌انگار فروخته بود، دستگیر و با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیارد ریالی راهی زندان شد تا به‌ اعمالش رسیدگی شود.

صدور وثیقه ۲۰۰میلیاردی برای مدیر موقوفه خودساخته

نقشه مرد مکار چگونه اجرا می‌شد؟

در این پرونده که تمامی تخلفات در پوشش موقوفه‌ای به نام رضوان صورت گرفته است، فردی با هویت (ع.ف) ابتدا و در نخستین گام اجرای نقشه‌های شیطانی‌اش، اقدام به تأسیس این موقوفه می‌کند.

وی با روش‌های خاصی در حوالی شهر مشهد و ... زمین‌هایی که از نظر سند و مالکیت دچار مشکل بودند و همچنین زمین‌هایی که در اراضی دولتی قرار داشتند را شناسایی کرده و پروژه کلاهبرداری‌های سازمان‌یافته او وارد مرحله جدیدی می‌شد.

این فرد پس از شناسایی زمین‌های مذکور با روش‌های مجرمانه دیگری دست به سندسازی و تهیه نقشه‌های تفکیکی می‌زد و این کار را هم به صورت کاملاً حرفه‌ای پیش می‌برد.

پس از آنکه این مرحله از نقشه‌های طراحی شده به نقطه دلخواه می‌رسید، وقت آن فرامی‌رسید که ایادی این متهم، تبلیغات گسترده‌ای را در فضای‌مجازی و ... کلید بزنند و به گونه‌ای رفتار می‌کردند که مشتری تصور نمی‌کرد پشت‌پرده فروش زمین‌ها یک کلاهبردار حرفه‌ای باشد و مال آن‌ها هدف سودجویی قرار گرفته است.

در این مرحله تمامی خریداران به دفاتری که در سطح شهر تأسیس شده و برای عادی جلوه‌دادن کار هم تعدادی کارمند در آنجا گماشته شده بود، هدایت می‌شدند که ظاهر فعالیت در آنجا کاملاً قانونی به چشم می‌آمد.

این شیوه آن‌قدر فریبنده بود که خریداران زمین‌ها پس از حضور در آن دفاتر و رؤیت سیستم اداری، اعتماد آن‌ها جلب می‌شد و اقدام به خرید زمین از کلاهبرداری حرفه‌ای می‌کردند. این تنها روش کلاهبرداری متهم اصلی پرونده نبود بلکه او حتی زمین‌های سندسازی شده را به اجاره هم واگذار می‌کرد.

ورود دادستانی به ماجرا و بازداشت متهم

این سلسله‌اقدامات و انعکاس ماجرا به وسیله گزارش‌های مردمی به اداره کل اوقاف و امورخیریه خراسان‌رضوی موجب شد حساسیت کار چند برابرشود و همزمان موضوع به دادسرای عمومی و انقلاب مشهد اطلاع داده شد. با توجه به گستردگی اقدام‌های مجرمانه صورت گرفته، پرونده‌ای در این زمینه تشکیل و به شعبه ۶۰۵ بازپرسی ارجاع و روی میز قاضی «عرب‌میستانی» قرار گرفت.

این مقام‌قضایی پس از ملاحظه اسناد موجود و اخذ استعلامات لازم و دقیق، از سربازان گمنام امام‌زمان(عج) در اداره کل اطلاعات و سپاه پاسداران خراسان‌رضوی خواست به صورت ویژه‌ای روی ماجرا تمرکز و تمامی نقاط تاریک این پرونده کلاهبرداری بزرگ را استخراج کنند. مأموران نیز پس از چندین روز اقدام‌های فنی و شبانه‌روزی، ادله کافی از سوءجریان صورت گرفته را روی میز بازپرس پرونده قرار دادند و کار که به اینجا رسید متهم با قرار ۲۰۰ میلیارد ریالی بازداشت شد تا دیگر مراحل کار هم پیش برود. در ادامه مشخص شد فرد کلاهبردار در دیگر استان‌ها نیز با همین شیوه دست به اقدام‌های مشابه زده که با دستور بازپرس پرونده و با توجه به عمق اقدام‌های مجرمانه صورت گرفته، تمامی دفاتر مربوط به موقوفه موسوم به رضوان، پلمب شد. این گزارش حاکی است، تا امروز تعداد زیادی از مالباختگان شکایت خود را به دادسرا ارائه کرده‌اند.

شکّات توجه کنند

بازپرس عرب‌میستانی به شهروندان توصیه کرد: پیش از انجام معامله، اسناد مالکیت و مستندات فروشنده را برای بررسی ادعای مالکیت به نهادهای متولی ارائه و از صحت و اصالت آن اطمینان حاصل نمایند.

شهروندان باید دقت داشته باشند با توجه به معاذیر قانونی در خصوص فروش املاک و اراضی موقوفه، پیش از هرگونه خرید و یا پرداخت وجهی در این زمینه از اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌رضوی استعلام گرفته شود تا مورد سوءاستفاده واقع نشوند.

قاضی پرونده تصریح کرد: چنانچه  شخص و یا اشخاصی تحت عنوان اراضی صفی‌آباد، اطلسیه و زعفرانیه و املاک و اراضی موقوفه رضوان، املاکی را خریداری کرده‌اند می‌توانند شکایت خود را از طریق دفاتر خدمات قضایی به دادسرای عمومی و انقلاب مشهد تحویل دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.